Afdrukken

Onze locomotieven en wagons hebben jarenlang in de kast gestaan. Nu we onze eerste testritjes gingen maken, viel het resultaat wat tegen...


Oorzaken hiervan waren:

  1. verharde/vergane rubberen antislip bandjes om de wielen van de locomotieven
  2. vastgelopen motoren door aangekoekte olie
  3. gecorrodeerde en vervuilde wielen (deze moeten wel de stroom afnemen...)
  4. idem bij rijtuigen met verlichting

 

We hebben dit meteen grondig aangepakt:

  1. Voor het vernieuwen van de slipbandjes van de locomotieven moest er heel wat gedemonteerd worden. Zeker bij de wat oudere exemplaren. De bandjes hebben we uiteindelijk verwijderd. Er bleek ook vettigheid onder de bandjes op de wielen zelf te zitten. De wielen hebben we eerst met wasbenzine ontvet. Sommige bandjes hebben we daarna alleen maar omgekeerd teruggeplaatst, andere zijn echt vervangen. Een lok die de helling van de spiraal niet meer kon nemen, rijdt er nu weer zonder problemen door

  2. De motoren zijn uit de locomotieven gehaald en vervolgens het raderwerk voorzichtig met een beetje wasbenzine ontdaan van vuil en vet en daarna opnieuw gesmeerd. Vervolgens rondjes rijden..., uiteindelijk loopt alles weer veel soepeler.

  3. De gecorrodeerde en vervuilde wielen waren wel de grootste oorzaak van het stotterende treinenverloop en de knipperende binnenverlichting in de wagons. Voor het schoonmaken van de wielen van locomotieven is een borstel van Trix (Artikel 66602) aangeschaft. Het resultaat was verbluffend. De borstel zet je op de rails en onder spanning. Vervolgens druk je de wielen, die de stroom afnemen losjes in de metalen borstelharen. De lok doet nu zelf zijn werk. De motor komt onder spanning, en de borstel zelf polijst de wielen.



  4. Flikkerende verlichting in rijtuigen (1)

    Het schoonmaken van de wielen van de rijtuigen met de knipperende binnenverlichting was een volgende uitdaging. Toen ik de asjes losmaakte van het onderstel kreeg ik een ingeving. De asjes lopen aan de buitenkant nog een paar millimeter door. Hierdoor kon ik ze vastklemmen op een kleine hobbymachine. Vervolgens deed de railgum wonderen!!! Alle zwarte wielen glimmen weer, zonder dat de wielen zelf enig risico liepen om beschadigd te worden.





 

Je bent nu helemaal rond met het lezen van de artikelen, als je op {ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/ 'Lees verder} klikt, keer je terug op de startpagina. Hierna kun je nog kijken naar onze verzameling, enkele video's, het logboek en eventueel een reactie achterlaten.





Hits: 4478