Voor het bepalen van de werkwijze, de constructie en bouwmethode hebben we veel baat gehad bij het boek "Compleet handboek Modeltreinen" van Bernhard Stein, een professioneel banenbouwer. Het boek is vertaald in het Nederlands en uitgegeven o.a. door Deltas. ISBN 90-243-7600-0.

 

Door op {ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/index.php/bouw/9-bouw/8-onderbouw 'Lees verder} te klikken worden onderstaande artikelen vanzelf gevolgd.

Bouw van de tafel

Bouw Tekenen sporenplan op ware grootte

Bouw Railspiraal

Bouw Voorbereiden Spanten

Bouw Opstelsporen

Bouw Spanten - Achter

Bouw Sporen

Bouw Resterende spanten en opbouw

Bouw Testrijden

In het artikel "Tafelontwerp" staan de voorbereidende werkzaamheden beschreven.

Zie en lees hier hoe we het hebben uitgevoerd:

    1. Het hout voor de treintafel hebben we bij de houthandel op maat laten zagen, inclusief alle inkepingen voor de halfhoutverbindingen.

    2. Nadat het hout was geleverd een kwestie van naar boven brengen en goed sorteren. Het in elkaar zetten kon beginnen.

    3. Alle verbindingen werden gelijmd. Dankzij het goede zaagwerk van de houthandel, paste alles precies en was alles haaks.

    4. Het eerste raster is klaar.

    5. Zeven stuks...

    6. Zo moet het gaan worden...

    7. Ieder raster komt op 4 stevige poten, die verdeeld over een aantal binnenhoeken worden gelijmd en geschroefd.

    8. In de poten zelf worden bussen met een binnen- en buitenschroefdraad gemonteerd. Hierin worden weer stelschroeven gedraaid.

    9. De rasters worden deze met M6 bouten door-en-door aan elkaar bevestigd. In eerste instantie wordt met lijmklemmen de bovenkant van het tafelblad gelijk gehouden. In tweede instantie worden de poten met de stelschroeven gesteld.

    10. Gewoon een kwestie van doorgaan...

    11. De middelste tafel, waarop de stad komt, staat op vergrendelbare zwenkwielen. Deze wordt niet bevestigd aan de rest van de vaste tafel. Op dit gedeelte komt geen trein.

    12. Als versteviging en verfraaiing wordt een rand aangebracht die ca 20 mm hoger is dan de delen die gebruikt zijn voor de rasters.

    13. De tafel wordt voorlopig afgedekt met door de houthandel op maat gezaagde platen triplex.

    14. Voilà de eerste mijlpaal is bereikt, 18 m2 tafel ...

{ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/index.php/bouw/9-bouw/21-bouw-tekenen-sporenplan-op-ware-grootte 'Lees verder}









In het artikel "Baanontwerp" staan de voorbereidende werkzaamheden beschreven.

Zie en lees hier hoe we het hebben uitgevoerd:

    1. De volgende stap is het railspiraal van anderhalf ovaal. Vijf stukken met halve ovalen worden tegelijk uitgezaagd. Met een vertikale boorstandaard worden er gaten voor de draadeinden geboord. Er zijn 2 stukken nodig voor de bodemplaat en 3 voor de rails zelf.



    2. Tbv van de te bevestigen draadeinden worden er in de onderste laag inslagmoeren geborgd.



    3. Op de in te korten draadeindes worden van te voren een aantal bouten gedraaid, om na het zagen de braampjes er af te draaien.

    4. Zagen van de draadeindes

    5. Monteren van de draadeindes op de bodemplaat. De bodemplaat, bestaande uit twee halve ovalen, staat nog in de lijmklemmen.

    6. Op de twee 3/4 circels worden de rails alvast bevestigd.

    7. De onderdelen voor de definitieve montage. Niet vergeten meteen de elektrische aansluitingen op de railschoentjes mee te solderen.

    8. De eerste 3/4 circel is geplaatst.



    9. Nu de tweede, met extra verlijmd hout in de lijmklemmen .

    10. De hoogtes zijn exact berekend in een Excel programma. Ik kon mijn oude vak wiskunde weer eens ophalen... Het afstellen van de hoogtes en borgen met dubbele bouten en kunststof ringen is een precies werkje. Maar het resultaat mag er zijn.

{ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/index.php/bouw/9-bouw/22-bouw-voorbereiden-spanten 'Lees verder}

In het artikel "Baanontwerp" staan de voorbereidende werkzaamheden beschreven.

Zie en lees hier hoe we het hebben uitgevoerd:

    1. Over het triplex tafelblad wordt pakpapier uitgerold en op maat geknipt en op de randen met tape vastgezet. Eerst wordt met potlood de rasterindeling en nummering getekend.

    2. Vervolgens wordt met potlood de hartlijnen van de rails van het baanontwerp getekend. Voor de bochten wordt een houten lat gebruikt met een spijker in het middelpunt en grotere gaten waar het potlood in past(en later de stift). Op de lat zijn de verschillende standaard radiussen opgenomen.

    3. Als alles klopt worden de middellijnen met een zwarte stift overgetrokken en de latere houtuitsnede met rood.
    4. De tekening wordt hierna overgenomen op het hout, waarin de spijkergaatjes zitten van de diverse middelpunten van de bochten. De tekening op ware grote wordt bewaard en blijft een belangrijk document voor de verdere bouw.

{ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/index.php/bouw/9-bouw/19-bouw 'Lees verder}

In het artikel "Baanontwerp" staan de voorbereidende werkzaamheden beschreven.

Zie en lees hier hoe we het hebben uitgevoerd:

    1. Ook voor de spanten hebben we de gewenste lengtes door de houthandel op maat laten zagen. Het naar boven sjouwen van deze partij was weer een hele klus.

    2. De tekening van het baanontwerp was inmiddels overgenomen op de tafel. Hier zijn de diverse hoogtes bij geschreven.


    3. Door nu de spanten steeds met de bodem op de kruislijnen te leggen kunnen de met rood aangegeven uitsnedes en de daarbij vermelde hoogtes worden uitgetekend op elk spant.


    4. Het zaagwerk is vervolgens een tijdrovende klus. Het moet precies gebeuren, want dit bepaald later het goede treinenverloop.


    5. Aan de bovenkanten van de spanten wordt alvast grof het relief van het latere landschap aangegeven. Beter is nog niet te veel weg te zagen. Dat kan altijd nog...


    6. Inclusief de achterwanden is voor de spanten ca 48 m2 mbf nodig.

{ln:http://www.edelmeijer.nl/joomla/index.php/bouw/9-bouw/20-bouw-opstelsporen 'Lees verder}